Det er viktig og fra første stund skape gode rutiner for øving hjemme. Be musikanten pakke opp instrumentet og vise hva han eller hun har lært på spilletimen, eller på samspillet. Øv sammen med barnet, og ikke nøl med å spørre læreren om hjelp om akkurat dette.
Foreldre / foresatte: Møt opp på spilletimen en gang i blant, spesielt i begynnelsen (men ikke for ofte). Be musikanten spille på familietilstelninger eller før desserten, lag øveskjema og gode målsetninger, gjerne med en liten premie eller annen oppmerksomhet.
Skal dere på ferie? Ta med instrumentet! Motiver barnet til å øve – også når dere er borte. Skal dere på hytta på fjellet, og det er langt å gå på ski? Er poden messingblåser, og instrumentet ikke får plass, kan dere i det minste ta med munnstykket. En fløyte eller klarinett får i alle fall uansett plass i bagasjen.
Når du har vært på spilling og kommer hjem; pakk opp instrumentet og gjør det klart. Har du instrumentstativ; sett opp instrumentet!
For messingblåsere: Spill gjerne litt på munnstykket, før du tar noen lange toner på instrumentet før frokosten er klar, eller mens du venter på middagen. Treblåsere: Kanskje noen lange toner og skalaøvelser er lurt, mens du venter på at badet skal bli ledig? Ta gjerne en spillepause i skolearbeidet hjemme. Jo hypigere du øver, jo bedre er det. Mange korte øvelser, er bedre enn én lang.
Det er gøy å spille et instrument, og i korpset er vi veldig opptatt av å skape mestringsfølelse. Det er nå engang slik at å spille et instrument byr på mange gleder, men også noen utfordringer. De fleste musikanter og foreldre / foresatte merker at utviklingen går litt i rykk og napp og at dette naturlig nok påvirker motivasjonen.
Vi vil forsøke å forberede både musikantene og foreldre / foresatte om at det vil komme både opp- og nedturer. Dette er helt vanlig! Det er derfor viktig at også dere der hjemme snakker om, informerer om og normaliserer både medgang og motgang. I motbakkene kan det være viktig med litt positiv «drahjelp». Klarer musikanten å komme seg over kneika, venter mange nye, givende musikalske opplevelser, som musikanten vil ha stor glede av! Ikke noe kommer av seg selv, så vær tålmodig, inspirerende og støttende.
Vi engasjerer oss i hver eneste musikant, og har ingen reservebenk. Jo mer dere i hjemmet motiverer til å øve hjemme, jo morsommere blir det. Og mestringsfølelsen blir bare større. Gi positiv adferd ekstra oppmerksomhet. Det vil den håpefulle musikanten nyte godt av.
Et annet godt tips, er å invitere en venn eller venninne til felles øving. Kanskje kan dere fremføre dette et sted? Spør gjerne instruktøren eller dirigenten om materiale til dette. Kanskje kan hele instrumentgruppen øve sammen også, med mål om å fremføre et stykke på en konsert? Eller være gatemusikant?
Jo flere arenaer som blir benyttet, jo bedre og morsommere er det! Og å spille for publikum, motiverer til ekstra øving. Lag gjerne mange hjemmekonserter!
En god øveøkt betyr gjerne (litt forskjeller på de ulike instrumenter):
- Oppvarming (messing: munnstykkeøvelser)
- Lange toner
- Skalaer
- Intervalløvelser
- Fleksibilitet
- Styrke
- Nytt stoff
- Korpsstykker
- Solostykker
(Her er mange variasjoner)
I korpset gir vi gjerne tips til øving. Øving er individuelt, og instruktørene gir alltid gode tips. Så spør oss gjerne!
- Sørg for at barnet kommer på spilletimer og korpsøvelser også i «tunge tider».
- Øving er bra, men ikke la det bli et mas. Lag øverutiner i gode perioder. Da øver kanskje musikanten også i tyngre perioder og blir raskere ivrig igjen. Ros er viktig for motivasjonen.
- Si ifra til dirigent og spillelærer når barnet er mindre motivert. Laber motivasjon er ikke alltid så synlig på øvelsen.
Det er forskjell på å øve og å spille. Når man spiller, gjør en det en kan. Når man øver, øver en på det en ikke kan… :o)
Lykke til med øving!